Loading
  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
SWISH: 900 69 25 GÅVOBANKGIRO: 900-6925
  • 0Shopping Cart
Norrköpings Stadsmission
  • Ge stöd
    • Ge stöd
    • Bli månadsgivare
    • Gåvoshop
    • Bli volontär
    • Skapa egen insamling
  • Få stöd
    • Få stöd
    • Arbetsintegration
      • Second Hand
    • Hemlöshet och boendestöd – uppsökande verksamhet
      • Hemlöshet och boendestöd – uppsökande verksamhet
      • Återhämtningsplatser
    • Våld i nära relation
    • Beroendeproblematik
    • Trygg uppväxt
      • Stadsmissionens Unga Forum
  • För företag
  • Verksamheter
    • Verksamheter
    • Hemlöshet och boendestöd – uppsökande verksamhet
      • Återhämtningsplatser
    • Arbetsintegration
    • Stadsmissionen Drivkraft
    • Matcentralen
  • Second Hand
  • Om oss
    • Om oss
    • Nyheter
    • Sveriges Stadsmissioner
    • Skattereduktion
    • Nätverk
    • Integritetsskydd
  • Jobba hos oss
  • Kontakta oss
    • Kontakta oss
    • Fakturaadress
  • Sök
  • Menu

Oasens kvalitetssäkringsarbete ger goda resultat i SSILs senaste kvalitetsindexrapport

Du är här: Startsida / Nyheter / Nyheter / Oasens kvalitetssäkringsarbete ger goda resultat i SSILs senaste kvali...

”Detta är en av de verksamheter som jag varit allra mest nöjd med genom tiderna och under åren jag arbetat. Det är ett toppenställe! Deras starkaste sidor är bemötandet, behandlingens innehåll, dokumentationen, återrapporteringen och samverkan med mig”, säger en av kommunerna i SSILs senaste kvalitetsindexrapport.

Läs senaste kvalitetsindexrapporten från SSILs här.

GÅR DET ATT MÄTA SOCIALT ARBETE?

Oasens arbete med kvalitetssäkring och uppföljning

Sedan ett par år tillbaka bedriver Kenneth Humling vid Stadsmissionen i Östergötland ett strategiskt kvalitetsutvecklingsarbete för hela verksamheten. Organisationens vision är att skapa ett mänskligare samhälle, dvs ett brett och socialt arbete med fokus på människor som lever i utsatta livssituationer som fattigdom, hemlöshet, våldsutsatthet och/eller som står långt utanför arbetsmarknaden. Stadsmissionen i Östergötland har därför utvecklat ett digitalt kvalitetsledningssystem med mätning och uppföljning mot effektmål på individnivå, med avsikt att förflytta deltagarna från ett samhällsproblem mot en lösning.

För individen innebär varje misslyckande av en insats en stigmatisering och ett steg bakåt i dess utveckling. Det blir ett onödigt personligt lidande, men i längden också en stor extrakostnad för samhället. Därför är det viktigt att hela tiden ge individen förutsättningar för förflyttning i rätt riktning, vilket kräver professionalitet, struktur och kvalitet i samtliga led av behandlingar och insatser.

En av de verksamheter som har infört kvalitetsledningssystemet är Oasen, ett HVB för kvinnor med beroendeproblematik.

”För första gången i mitt liv har jag fått så otroligt fin hjälp. Att bli sedd, lyssnad på, få känna att jag tillför, tillhör en gemenskap, och med så mycket kärlek och skratt. Även de dagar som är tuffa känner jag att ni tar emot när jag faller. Jag kan äntligen få känna mig trygg. TACK! Ni är fantastiska”, säger en av Oasen HVB:s deltagare.

Oasen HVB använder sig av SSIL:s kvalitetsindex som ett av verktygen i det systematiska kvalitetsarbetet. Socialsekreterare intervjuas av SSIL för att fånga upp synpunkter, erfarenheter och bedömningar av verksamheten efter en placering. Statistiken sammanställs sedan till en rapport där Oasen jämförs med övriga HVB i landet som använder sig av tjänsten. Oasens medelbetyg för det senaste året är 9.0, att jämföra med rikssnittet som är 8.3. Det innebär att Oasen HVB ligger över medelbetyget vid samtliga frågor.

”Vi är givetvis mycket glada och tacksamma för all positiv respons i rapporten, men tänker samtidigt att vi alltid kan göra bättre. Att kvinnor i beroende får kompetent och specialiserad vård är något vi brinner för. Det arbetet måste ALLTID utvecklas. Det är det minsta vi kan göra för dessa kvinnor som har en så svår och jobbig situation. Vi måste därför inte bara vara bra, vi måste vara bättre än bra”, menar Mika Fischer, biträdande föreståndare på Oasen.

För mer information, kontakta
Kenneth Humling, Kvalitetsutvecklare Stadsmissionen i Östergötland, och Årets Kvalitetsprofil 2021 enligt Kvalitets-Magasinet nr 6/2021, kenneth.humling@linkopingsstadsmission.se

Sara Liljegren, Enhetschef och föreståndare på Oasen HVB, sara.liljegren@linkopingsstadsmission.serappor

Senaste inläggen

  • Wall of Kindness är tillbaka
  • Nu blir vi Östergötlands Stadsmission
  • Remissvar; Ett fönster av möjligheter
  • Giving Tuesday 2022
  • Invigning av Trygga Ortens lokal i Navestad

Senaste kommentarer

    Kategorier

    • Nyheter

    Arkiv

    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augusti 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • maj 2022
    • april 2022
    • mars 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augusti 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • maj 2021
    • april 2021
    • mars 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augusti 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • maj 2020
    • april 2020
    • mars 2020
    • mars 2019

    Stöd oss

    SWISH
    900 69 25

    GÅVOBANKGIRO
    900-6925

    Nyhetsbrev

    Namn: E-post:


    Följ oss

    Copyright © Stadsmissionen i Norrköping
    • Facebook
    • Instagram
    • Linkedin
    En liten ryggsäck, ett stort bagage Event: Ungdomar, utanförskap och viljan till en Trygg Uppväxt
    Scroll to top

    Den här webbplatsen använder cookies

    Jag accepterar cookiesLäs mer om cookies

    Om cookies

    1

    Den här webbplatsen använder så kallade cookies.

    Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25 juli 2003 ska alla webbplatser som använder cookies informera sina besökare om detta. Besökarna ska även ges möjlighet att förhindra att cookies lagras på datorn. En cookie, eller kaka, är en datafil som lagras i din dator.

    Linköpings Stadsmission använder cookies främst för att underlätta och förbättra besöken på webbplatsen, men även för att samla in statistik genom Google Analytics. Statistiken används för att kunna förbättra och utveckla informationen och tjänsterna på webbplatsen. Utöver besökarnas beteende på webbplatsen samlas även demografisk data in baserad på information om ålder, kön och intressen som angetts i användarens Google-profil eller antagits utifrån användarmönster.

    Våra cookies kommer inte användas för att identifiera dig personligen och din IP-adress kommer inte kopplas samman med annan data.

    1
    1
    1
    1